Anda Ada Masalah Sakit Belakang ?








Hari ini kita akan bahaskan tentang sakit belakang,tahukah anda pengurusan kesakitan di rumah adalah pendekatan yang paling mujarab ? Malah, kebanyakan kes sakit belakang yang lebih rendah disebabkan oleh ketegangan otot dan akan menjadi lebih baik dengan cepat dan tidak memerlukan rawatan daripada profesional perubatan.


Sekiranya kesakitan berlarutan lebih dari satu hingga dua minggu, atau mula mengganggu mobiliti dan aktiviti harian, atau jika terdapat masalah yang mengganggu, penjagaan dari profesional perubatan adalah disyorkan.

Rawatan Pertama Dalam kebanyakan kes, sakit belakang disebabkan oleh ketegangan otot yang sederhana boleh diuruskan oleh individu melalui amalan penjagaan diri seperti :


  • ·         Rehat yang secukupnya bagi mengurangkan tekanan pada tulang belakang anda, kurangkan membuat aktiviti berat yang mengguna kan tulang belakang sepenuhnya seperti mengangkat barangan yang berat.


  • ·         Mengambil ubat tahan sakit (Pain killer) seperti, ibuprofen, naproxen, aspirin atau acetaminophen.


  • ·         Menggunakan ais atau pek sejuk untuk mengurangkan kesakitan dan keradangan di bahagian belakang. Ais lazimnya disyorkan dalam 48 jam pertama timbulnya kesakitan. Anda harus mengelakkan dari meletakkan ais secara terus ke kulit bagi mengelakkan dari kelecuran. Balut ais dengan kain dan letakkan di bahagian yang sakit.



  • ·         Penggunaan haba adalah untuk mengurangkan ketegangan otot, melegakan kekejangan otot, dan meningkatkan aliran darah oksigen ke kawasan yang sakit untuk memudahkan penyembuhan. Kebanyakan masa, haba berfungsi dengan baik apabila digunakan selepas 48 jam pertama sakit belakang.


  • ·         Sentiasa peka dalam menjaga postur badan seperti mengetahui cara yang betul dalam mengangkat barang,duduk dalam keadaan yang betul ketika di pejabat dan kedudukan ketika memandu kenderaan.                         



LOVE YOUR LIFE 



Comments